E-commerce

5 sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym

Opublikowano: 27 marca 2023

Ostatnie lata diametralnie zmieniły zasady, jakimi rządzą się sklepy internetowe. Konkurencja urosła, a klienci mają zupełnie inne wymagania co do jakości marki, obsługi oraz produktu. Pomijając standardowe kwestie, takie jak cena, wiele metod płatności i dostawy, czy korzystanie z reklam i szeroko pojętego marketingu — co zrobić, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym i sprawić, że klient zapamięta naszą markę jako lepszą na tle konkurencji?

Mężczyzna płacący kartą w sklepie internetowym.

Wygląd sklepu internetowego

Pierwszy element, który omówimy to wygląd naszego sklepu internetowego. Dla niektórych może wydawać się to czymś, co klienta nie obchodzi, ponieważ przychodzi on do nas tylko po to, aby dokonać zakupu wybranego produktu, a nie napawać się pięknie zaprojektowanym interfejsem e-commerce. Poniekąd jest to prawda, ponieważ zależnie w jaki target wiekowy klientów celujemy, wygląd naszego sklepu internetowego ma mniejsze lub większe znaczenie.

Jednak jeśli naszym celem jest odróżniać się od konkurencji i sprawić, aby klient zapamiętał nas przez coś i w tym przypadku, będzie to oryginalny, przejrzysty i dopracowany pod względem UI oraz UX szablon sklepu, to punkt ten zyskuje na znaczeniu, nie wspominając już o kwestiach psychologicznych, które działają w każdym przypadku.

Wykres wzrostu aktywności koszyka w sklepie internetowym

Wiele firm korzysta z podstawowych szablonów, które oferują platformy ecommerce. W ten sposób działał również jeden ze sklepów, z którym mieliśmy okazję współpracować. Po całkowitej przebudowie witryny, dostosowaniu obszarów sklepu pod doświadczenie użytkowników według najnowszych zasad, stworzeniu oryginalnych grafik reklamowych, które rozpoczęły budowę spójnego wizerunku marki, wykresy w Google Analytics zaczęły diametralnie rosnąć na przestrzeni kilkunastu miesięcy. Dochodziło nawet do sytuacji, że sami klienci fatygowali się o wiadomość e-mail, w której chwalili takie zmiany. Co za tym idzie, urosła również sprzedaż.

Oczywiście na tak dynamiczny rozwój, nie wpłynął tylko i wyłączenie nowy wygląd sklepu internetowego — swoją rolę odegrała tu również polepszająca się oferta, lepszy marketing, inne kanały dotarcia do nowych użytkowników czy bogatsze reklamy. Jednak to jak prezentuje się nasz sklep e-commerce, to przysłowiowa podstawa do dalszych zrównoważonych działań, które budują naszą markę w sieci, a co później przekłada się na nowych klientów, którzy są w stanie nam zaufać, zapłacić i oczywiście wrócić.

Zdjęcia oraz filmy produktowe

Nic nie sprzedaje bardziej, niż dobre zdjęcia i filmy produktowe. Na pewno wiele razy spotkałeś się ze stwierdzeniem, że warto zadbać o to, aby zdjęcia produktowe były jakościowe. I jest to prawda - klient chce „dotknąć” produkt, który zamierza kupić, dlatego powinniśmy zapewnić mu bardzo dobre zdjęcia i filmy przedstawiające produkt, taki, jaki jest w rzeczywistości.

Zdjęcia produktowe

Bardzo popularne i najczęściej stosowane są zdjęcia na białym tle, który każdy z nas na pewno kojarzy. Jest to podstawa fotografii produktowej. Takie zdjęcia najlepiej nadają się na miniatury listy produktów. Warto również wprowadzić jakąś innowacje, jak np. kontrastowe, podchodzące pod szarość tło z cieniem, który rzuca produkt.

Zdjęcie produktowe

Dodatkowo ważnym elementem, który warto śledzić oraz implementować w swoim sklepie internetowym są trendy fotografii produktowej. Coś, co aktualnie zyskuje na popularności i dobrze wdrożone jest w stanie znacznie wyprzedzić naszą konkurencję pod kątem prezentacji produktu.

Aktualnie najbardziej trendującym motywem są zdjęcia w ruchu, z odbiciem, monochromatyczne kolory, czy tak zwane zdjęcia autentyczne, które przedstawiają produkt w środowisku, do którego jest przeznaczony i nie wkładamy większej energii w jego edycje.

Filmy produktowe

Film produktowy w połączeniu z zyskującym na popularności motywem 360* pozwala klientowi zobaczyć produkt w całej okazałości. Możemy zamieścić w nim elementy performance, efekty specjalne, czy ujęcia z użytkowania. Wszystko oczywiście zależy od tego, jaki produkt oferujemy i co chcemy takim filmem osiągnąć.

Dopracowany opis produktu

W tworzeniu opisu produktu wszystko zależy od tego, jaki biznes prowadzimy — to też decyduje o tym, w jaki sposób te opisy tworzyć. Weźmy dla porównania dwie każdemu znane branże — odzieżową i elektroniczną. W przypadku pierwszej, większy procent klientów patrzy tylko na wygląd i głównie on wpływa na decyzję zakupową. W przypadku sklepów elektronicznych opis odgrywa większą rolę, ponieważ potencjalnego klienta bardziej niż wygląd interesuje specyfikacja urządzenia.

Pierwsza zasada, którą powinny przestrzegać sklepy internetowe to niekopiowanie opisów producenta. Jest to podstawa wiedzy jeżeli chodzi o samo SEO, ponieważ powielanie kontentu, gdzie opis producenta znajduje się już gdzieś w internecie, wpłynie źle na pozycję Twojego sklepu w wyszukiwarce.

Ważnym aspektem jest również podejście do opisu produktu jako eksperta w danej dziedzinie (więcej o tym w dalszej części artykułu), tworzenie go z przyjemności, a nie przymusu, kontaktowanie się z klientem przez opis na Ty. Opisy należy dzielić na sekcje, a do każdej z nich dodawać interesujący nagłówek oraz zdjęcie produktu. I w tym miejscu właśnie warto wykorzystać nasze oryginalne zdjęcia i filmy, o których wspominaliśmy wcześniej. Należy oczywiście pamiętać o dodaniu szczegółowej specyfikacji produktu w opisie, jeżeli taka jest potrzebna.

Kobieta tworząca opis produktu.

Język korzyści

Każda sekcja opisu produktu powinna odpowiadać na potencjalne pytania naszego klienta, aby przekonać go do zakupu i zasugerować, dlaczego powinien wybrać ten, a nie inny produkt.

Bądź również szczerzy z klientem, nie idealizuj swojego produktu, ponieważ nic nie jest idealne, ale przedstaw jego zalety, opisz korzyści, jakie mu przyniesie. Spróbuj tworzyć opisy w taki sposób, aby klient wyobraził sobie, że go posiada. Badania psychologiczne z 2009 roku wykazały, że działania na wyobraźnie użytkownika, poprzez język korzyści, znacząco podnoszą szansę na to, że zdecyduje się na zakup.

Testy A/B

Z opisami produktowymi warto również eksperymentować — dobrze jest stworzyć sobie na sklepie dwa duplikaty produktu (dokładnie nazywa się to testami A/B), które różnić się będą opisem i badać, który duplikat sprzedaje się częściej — zyskamy dzięki temu statystyki na temat naszych potencjalnych klientów i ważne informacje dotyczące tego, który opis bardziej nakłania ich do kupna.

Wizerunek Twojej marki jako eksperta w branży

Kreowanie się jako eksperta i pasjonata w branży, w której działamy, daje nam przede wszystkim zaufanie klientów. A zaufanie klientów daje nam sprzedaż. Jak więc to robić?

Blog

Tworzenie ciekawych dla klienta artykułów i newsów z branży. Powinniśmy omijać nudne, nic niewnoszące wpisy, takie jak np. informacje o nowym asortymencie, lub po prostu nadanie im innego priorytetu. Na takie rzeczy jest miejsce w banerach reklamowych. Jeżeli prowadzimy sklepowego bloga to bardziej niż systematyczność nowych artykułów, powinna interesować nas ich jakość.

Blog powinien odpowiadać na potencjalne pytania klientów, ale w bardziej szczegółowy sposób. Przedstawiać nasze produkty z troszkę innej perspektywy niż opis.

Dodatkowe kanały dotarcia

Warto otworzyć inne kanały dotarcia — takie jak fanpage na Facebook, kanał na YouTube, czy profil na LinkedIn. Każdy z nich ma zupełnie inne zastosowanie, ale pozwala szerować tam nasze dopracowane artykuły na blogu, czy tworzyć materiały video dotyczące naszych produktów lub ogólnie sklepu, budując ważne dla sprzedaży zasięgi.

Mężczyna tworzący wpis na bloga.

Cel i misja Twojego klienta

Bardzo ważne jeżeli chodzi o interakcje z klientem już na samym początku, gdy po raz pierwszy odwiedzi na nasz sklep internetowy, jest przekazanie mu informacji o tym, że jeżeli dokona zakupu, to przyczyni się do czegoś. Do czego dokładnie? To już kwestia Twojej indywidualnej decyzji.

Podsumowanie

W tym artykule przedstawiliśmy Ci 5 różnych sposobów, dzięki którym możesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym. Wyróżnij się ciekawie zaprojektowanym interfejsie e-commerce, wdrażaj zdjęcia oraz filmy produktowe wzorowane na najnowszych trendach, stwórz interesujący opis produktu i stosuj w nim język korzyści, zwiększaj swoje zasięgi oraz buduj wizerunek Twojej marki jako eksperta w branży, oraz daj jasny cel i poczucie misji Twojemu klientowi, aby zachęcić go do zakupu.