Strony internetowe

Tworzenie stron internetowych: 7 najważniejszych trendów w 2023 roku

Opublikowano: 08 maja 2023

Z roku na rok liczba stron internetowych rośnie w zawrotnym tempie, osiągając aktualnie liczbę ponad 1,5 miliarda i blisko 5 miliardów aktywnych użytkowników dziennie. To ogromna konkurencja dla właścicieli stron, którzy pragną wyróżnić się w sieci i przyciągnąć jak największą liczbę użytkowników. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby tworzyć strony internetowe, które będą zgodne z najnowszymi trendami i strategiami, oraz pomogą osiągnąć Twojej firmie przewagę nad konkurencją. W tym artykule przedstawiamy najnowsze technologie i rozwiązania, pozwalające na tworzenie jeszcze lepszych i bardziej skutecznych stron, które będą dominować w 2023 roku.

Minimalistyczny design

Minimalistyczny design to trend, który w 2023 roku będzie jednym z najważniejszych w projektowaniu stron internetowych. Charakteryzuje się on prostotą, czytelnością i skupieniem na najważniejszych elementach strony WWW. Minimalistyczny design może obejmować kilka elementów, które pomogą twórcom i projektantom stron internetowych w osiągnięciu celów związanych z tą koncepcją.

Jednym z najważniejszych elementów minimalistycznego designu jest użycie przestrzeni i białego tła, które pozwalają na wyróżnienie ważnych elementów na stronie i zwiększenie czytelności tekstu.

Należy również zwrócić uwagę, na coraz bardziej popularną standaryzację ciemnego motywu i warto również do niej dostosować naszą witrynę.

Minimalistyczny design zakłada również wykorzystanie prostych kształtów, niewielkiej liczby kolorów oraz czcionek o czytelnej i prostolinijnej formie.

Minimalistyczny design strony internetowej w wersji mobilnej

Kolejnym ważnym elementem jest uproszczenie układu strony, co oznacza zredukowanie ilości elementów na stronie do minimum, aby użytkownicy nie byli przytłoczeni ilością informacji. Mała ilość danych, na którą przekłada się koncepcja minimalizmu, wpływa również na szybkość ładowania witryny, zwiększa skuteczność komunikacji z użytkownikiem oraz czytelność treści.

Wreszcie, minimalistyczny design można wzbogacić o elementy interaktywne, takie jak animacje czy efekty wizualne, które pozwolą na jeszcze większe zainteresowanie użytkowników. Warto jednak pamiętać, że minimalistyczny design wymaga precyzyjnego planowania i projektowania, aby osiągnąć zamierzone cele, takie jak zwiększenie konwersji czy poprawa doświadczenia użytkownika.

Standaryzacja trybu ciemnego

W 2023 r. strony internetowe, sklepy e-commerce oraz aplikacje nadal będą oferowały interfejs użytkownika w trybie ciemnym. Badania wykazały, że 8 na 10 użytkowników w internecie woli korzystać z trybu ciemnego, gdy tylko jest to możliwe.

Osobiście, niektóre strony i aplikacje wolę przeglądać w trybie ciemnym, a niektóre w trybie jasnym. Są gusta i guściki. Nie zmienia to jednak faktu, że taka funkcjonalność dodaje naszej witrynie profesjonalizmu i na pewno zapunktujemy w oczach użytkowników.

Strona internetowa w trybie ciemnym

Jedne z najpopularniejszych aplikacji, takie jak Facebook, Twitter czy YouTube mają już zaimplementowaną funkcję "Dark Mode", która w łatwy sposób pozwala na przełączanie się między trybami. Ponieważ coraz więcej stron WWW zapewnia wbudowaną funkcję zmiany trybu ciemnego i jasnego, standard ten w 2023 r. i później cały czas będzie zyskiwał na popularności. Może nawet stać się de facto domyślnym ustawieniem dla aplikacji i stron internetowych.

Treści w formie wideo

Wideo to jedna z najbardziej popularnych form treści w internecie. Coraz więcej stron i sklepów internetowych wykorzystuje wideo jako narzędzie do przekazywania informacji, promowania produktów czy usług oraz budowania więzi z użytkownikami. Wideo może zawierać kilka elementów, które pomogą właścicielom stron w osiągnięciu celów związanych z wykorzystaniem tej formy treści.

Pierwszym ważnym elementem jest odpowiednie umiejscowienie filmów na stronie internetowej. Najlepiej umieścić wideo w taki sposób, aby od razu przyciągało uwagę użytkowników. Ważne jest również, aby film był odpowiednio zintegrowany z resztą treści, np. poprzez użycie napisów lub linków prowadzących do dalszych informacji. Dobrym przykładem jest np. Slack, który funkcjonalność swojej aplikacji prezentuje w formie krótkich, ale jakościowych animacji.

Edycja wideo w programie Adobe Premiere Pro

Treści wideo powinny być dopasowane do potrzeb i oczekiwań użytkowników, tak aby były dla nich interesujące i wartościowe. Ważne jest, aby filmy były krótkie, ale jednocześnie w pełni oddawały istotę przekazu.

Film lub animacja może również zawierać opis korzyści związanych z wykorzystaniem tej formy treści. Wideo może pomóc w zwiększeniu zaangażowania użytkowników, zwiększeniu czasu spędzonego na stronie, poprawie konwersji, czy budowaniu lojalności użytkowników. Ponadto, wideo może być skutecznym narzędziem marketingowym, które pomaga w promowaniu marki i produktów.
Nie zapominajmy również, że żyjemy aktualnie w dobie sztucznej inteligencji, która z łatwością tworzy już artykuły blogowe czy grafiki. Forma wideoprezentacji wydaje się obecnie najbardziej oryginalnym sposobem na przedstawienie użytkownikowi naszej oferty, chociaż i to powoli zaczyna być łatwym zadaniem dla AI, patrząc np. na możliwości narzędzia Adobe Firefly.

Nie zmienia to jednak faktu, że ludzie uwielbiają oglądać, szczególnie jeżeli całość treści potrafimy zawrzeć w około 60 sekundach. Pozwala to na utrzymanie stałej uwagi widza i zainteresowanie go naszą marką, co potencjalnie prowadzi do konwersji. Stworzenie ciekawego wideo wymaga odpowiedniego przygotowania, zarówno pod względem treściowym, jak i technicznym.

Inteligentne Chatboty

Inteligentne chatboty to narzędzie, które w 2023 roku będzie zyskiwać jeszcze większą popularność. Chatboty AI staną się jeszcze bardziej wyrafinowane, tak aby w każdej sytuacji mogły sprostać potrzebom użytkowników.

Chatbot

Priorytetem jest właściwe zaprojektowanie i wdrożenie chatbota. Chatboty powinny być skonfigurowane w sposób umożliwiający obsługę przez użytkowników w jak najbardziej naturalny sposób. Warto także pamiętać o dopasowaniu chatbota do charakteru strony internetowej i branży, w której działa. Ważne jest również, aby chatbot był w stanie odpowiadać na najczęstsze pytania i problemy użytkowników. Rezultatem jest bezproblemowe doświadczenie dla naszych klientów.

Wiele znanych i mniej znanych firm obsługuje swoich klientów za pomocą chatbotów AI. Wiele z nich działa w ramach takich platform jak Messenger czy Whatsupp. W sieci znajdziemy również wiele innych dedykowanych rozwiązań umożliwiających wdrożenie chatbota na naszej stronie internetowej. Spodziewaj się, że w 2023 roku chatboty AI rozpędzą się jeszcze bardziej i już teraz zacznij planować strategię wdrożenia takiej funkcji u siebie.

Zoptymalizowane wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwanie głosowe jest coraz ważniejsze ze względu na rosnącą popularność tej formy wyszukiwania. Spójrzmy na statystyki. Według Google, aż 27% osób korzysta z wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych. Wykonana przez firmę Microsfot ankieta wykazała, że 72% badanych osób korzystało z asystenta głosowego przez ostatnie 6 miesięcy.

Wyszukiwanie głosowe Google

Priorytetem jest właściwe zaprojektowanie i wdrożenie chatbota. Chatboty powinny być skonfigurowane w sposób umożliwiający obsługę przez użytkowników w jak najbardziej naturalny sposób. Warto także pamiętać o dopasowaniu chatbota do charakteru strony internetowej i branży, w której działa. Ważne jest również, aby chatbot był w stanie odpowiadać na najczęstsze pytania i problemy użytkowników. Rezultatem jest bezproblemowe doświadczenie dla naszych klientów.

Wiele znanych i mniej znanych firm obsługuje swoich klientów za pomocą chatbotów AI. Wiele z nich działa w ramach takich platform jak Messenger czy Whatsupp. W sieci znajdziemy również wiele innych dedykowanych rozwiązań umożliwiających wdrożenie chatbota na naszej stronie internetowej. Spodziewaj się, że w 2023 roku chatboty AI rozpędzą się jeszcze bardziej i już teraz zacznij planować strategię wdrożenia takiej funkcji u siebie.

Responsywna strona internetowa

Design responsywny to jeden z kluczowych elementów tworzenia stron internetowych w 2023 roku, ze względu na coraz większą popularność urządzeń mobilnych. Według badań, ponad połowa ruchu w Internecie pochodzi już z urządzeń mobilnych, a liczba ta cały czas rośnie. Dlatego też, strona internetowa musi być zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych i mieć responsywny design. Ponadto, prawie trzy czwarte globalnej sprzedaży w sklepach e-commerce odbywa się z poziomu urządzeń przenośnych. Widząc takie liczby, można jasno stwierdzić, że jest to podstawa do osiągnięcia sukcesu naszej strony czy sklepu internetowego.

Statystyki pokazują, że strony internetowe z responsywnym designem mają większą szansę na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google, co wpływa na ich widoczność i liczbę odwiedzin. Pod określeniem RWD nie kryje się tylko i wyłącznie projekt strony dostosowany do różnych ekranów. Fraza "Przyjazne dla urządzeń mobilnych" to również wykorzystanie możliwości technicznych, takich jak geolokalizacja, która dostarcza użytkownikom wysoce spersonalizowane doświedczenia, zoptymalizowane procesy zakupowe, możliwość płatności jednym kliknięciem czy uwierzytelnianie, wpływające na bezpieczeństwo.

Szybkość ładowania

Szybkość ładowania strony internetowej to kluczowy czynnik wpływający na doświadczenie użytkowników, a tym samym na sukces strony internetowej. Zgodnie z raportem Google Industry Mobile Speed, czas ładowania strony na urządzeniu mobilnym wynoszący 10 sekund zwiększa współczynnik odrzuceń o 123% w porównaniu z szybkością ładowania wynoszącą jedną sekundę. Dodatkowo, badanie Google Consumer Insights wykazało, że 53% użytkowników urządzeń przenośnych opuszcza stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż trzy sekundy.

Na szybkość ładowania strony wpływa wiele aspektów. Należy zadbać o optymalizację zdjęć, (np. korzystanie z formatu WebP), kodu strony, czy asynchroniczne ładowanie skryptów. Ważnym elementem jest również wybór odpowiedniego serwera hostingowego, który zapewni szybkie pobieranie danych.

Warto zauważyć, że szybkość ładowania strony to nie tylko czynnik wpływający na doświadczenie użytkowników, ale również na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Im szybciej strona się ładuje, tym wyższe są szanse na jej wyświetlenie na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego też, warto zadbać o szybkość ładowania strony internetowej, aby czas był jak najkrótszy i spełniał wymagania użytkowników oraz Google.

Panel Google Speed Insight

Trendy w tworzeniu stron internetowych

Sektor tworzenia stron internetowych stale się rozwija, aby sprostać potrzebom i oczekiwaniom użytkowników, tworząc przy tym nowe trendy i strategie. Wiele z nich skupia się na optymalizacji doświadczeia konsumentów online, głównie na urządzeniach mobilnych, ponieważ to one obecnie przejmują inicjatywę. Czas nieustannie idzie do przodu i nie wiemy, jakie jeszcze nowości przyjdzie nam niedługo zobaczyć. Mimo wszystko, jeżeli chcemy osiągnąć sukces naszej marki w internecie, być widoczni dla potencjalnych klientów, musimy starać się na bieżąco śledzić najnowsze trendy w tworzeniu stron internetowych, ponieważ przyniesie nam to same korzyści i da Ci pewność, że Twoja witryna stale przyciąga i zachwyca nowe osoby.